Ærede Damer!
Æ har fått glæda tå å hold damenes tale.
I en sånn sammenhæng e det meininga at en ska skryt tå
daman å dæmmes fræmtoning.
Å når æ sjer utover salen å sjer alle pene, pynta
og lækkre daman som e samla, så skull det bli en ænkel
oppgave.
Vi karran har jo så my å vær dåkk kvinnfolkan
takknæmmli før!
For eksempel så seies det at: Bak enhver stor mann
Står det et svært forundra kvinnfolk
Dåkk e hjælpsom i alle sammenhænga hvess itj
den sedvanlige haupina har slått te igjæn da!
Det e ein sannhet det at for eksempel hjulet aller ha virti oppfinni Vess
det itj va fer at dåkk kvinnfolkan vart lei tå å bli
drågge rundt ætte håret, å forlangt ei vogn å
bli kjørt rundt i.
Utviklinga har gått videre ættepå, og hjulet det har
vårtte bil.
Det finns mang typa kvinnfolk, og det finns mang typa bila.
Nånn kjøre rundt i Lada, og nånn kjøre rundt
i Mærsjedes. Ingen e likedan, men uansett e dæmm go å
ha, å fin te sett bruk.
Nånn e bærre småkjørt, mens andre e langkjørt.
Faren med my småkjøring e sælfølgelig at det
danne sæ sotlag på ænkelte vitale dela. Æ vil
dæffør anbefal nånn tura med høgt turtall innemellom.
Utseende variere å my!
Det finns småe bila å det finnes store, Nånn e litt
avrunna i karosseriet, mens nånn e meire firkanta.
Varebila finnes å!
Det finns forgassarmotora, å det finns motora med direkte innsprøyting.
Faren med direkte innsprøytning e at det oft kan bli dyrt vess
smøringa itj e go nok!
Nånn e tongstarta, å trøng lang forvarming!
Å så har vi dæmm som tenne tvært. Kaldstart frarådes
grunnet stor slittasje.
Å bruk pæng på vedlikehold, det tru æ e lurt.
Det e ei kjennsgjærning at vess vi held biln i stand så
får vi beholdn længer! Jævnli understellsbehandling
e å anbefal. Peiling av olje e å vikti, itj bærre når
biln e ny, men enda viktigar når vi har hattn ei stund.
Det e klart at når kilometran rulla på, så bli
itj fjæringa som o ein gang va. Litt friæsos kan oppstå
og avgassan e itj bestandi like rein. Ein å anna lekkasje
kan å oppstå!
Det e nå vi karran bærre må lev med, det e jo eit resultat
tå bruken vårres.
Nånn kjøpe nytt å nånn kjøpe gammelt når
dæmm ska innvister i ny bil.
Det kan værra fordela å ulæmpa med bægge delan.
Ein brukt en kan du bærre sætt dæ i å kjør.
Nybiln dærimot træng en vess innkjøringspæriode.
Te gjænngjell e væl kanskje garantin væl så
bra på nybiln i forhold te den brukte, som kainn inneheld
skjulte feil å mangla!
Kollisjonsputa e et brennhett tema.
Størrelsen kan varier fra kjæmpestore te næsten itj
nå.
Heldivis har en del begynnjt å ættermonter.
Det e klart at desto dyrar biln e desto finar skan værra.
Da e de vekti å hold sæ i skinnet å itj kjøp
bil som en itj har råa te å behold.
Det e sagt at: Kvinnen er dynamoen i mannens liv. Så
når lakken bynn å bli matt, å sæte bli nedsotti
. Det e først da vi oppdage kor avhængi vi e, å kor
gla vi e ti biln vårres. Han e trofast å hængiven,
og hjælpe oss gjænnom kvardan.
Æ vælge dæffør å konkluder med følganes:
KARA- KJØR MED DEN BILN DÅKK HAR- DET E DEN DÅKK
KJENNE, OG DET E DEN DÅKK VEIT KA E GO FØR
Te slutt vil æ be aill karan om å reis sæ! Å så
utbringe vi ein skål fer gammelbiln!
Altså DAMENES SKÅL!!!!
|